Quinze Congrés de Metges i Biolegs de Llengua Catalana
Llibre d"Actes (1998), pp. 89-94

LA VACUNA COLOMBIANA DE LA MALARIA I LA
COMUNICACIO CIENTIFICA. EL CAS DE L’ASSAIG
NORD-AMERICA A TAILANDIA

GuiLLeM CABA

Observatori de la Comunicacié Cientifica, Universitat Pompeu Fabra, Barcelona

INTRODUCCIO

L’analisi del context en el qual s’ha desenvolupat la vacuna colombiana
contra la malaria és d'una gran utilitat per entendre el paper que juguen tots
aquells actors que participen a l'activitat cientifica: investigadors, politics,
industrials i periodistes, entre d’altres.

Aquest informe tracta d’aportar elements de comprensio sobre els canals a
través dels quals circula la informacio cientifica basant-se en un esdeveniment
que va ocorrer la tardor de 1996. Aleshores, exactament el 12 de setembre, un
equip d’investigadors nord-americans va fer publics els resultats de I"assaig
que van portar a terme a Tailandia amb la vacuna contra la malaria SPf66
manufacturada als Estats Units. Aquest anunci, fet pablic per mitja de la
revista The Lancet, va generar els dies segiients una gran polemica —una
vegada més— al voltant del treball desenvolupat pel doctor Manuel Elkin
Patarroyo i el seu equip d’investigadors del Instituto de Inmunologia de
Bogota.

En aquest estudi s’analitza el paper desenvolupat per tres grans actors: la
revista de referencia que va fer public el resultat de ’assaig —The Lancet —; els
mitjans de comunicacid, que van fer-se resso de I’anunci —diaris EI Periddico
de Catalunya, El Pafs i La Vanguardia—; i la postura explicita de 'OMS, a través
de les informacions que va generar, davant I’anunci fet pels investigadors.

ELS ANTECEDENTS DEL CAS

Al marg de 1988, I'investigador colombia Manuel Elkin Patarroyo publica
a The Lancet un estudi en que exposa els resultats de la inoculacié d'una vacuna
contra la malaria a un grup de soldats que participaren voluntariament en
I'experiment. La vacuna va donar resultats d’eficacia parcial contra la malal-



90 QUINZE CONGRES DE METGES | BIOLEGS DE LLENGUA CATALANA

tia. La reaccié de la comunitat cientifica va ser de dura critica contra el doctor
colombia, a qui li retreien haver exposat la vida dels voluntaris.

Patarroyo va continuar fent estudis amb la vacuna amb I'objectiu que
aquesta fos considerada d’utilitat per a la salut publica i que, per tant, les
institucions responsables de les politiques cientifiques recomanessin el seu us
massiu en poblacions d’arees endemiques.

El desenvolupament de la vacuna vaaturar-se, pero, ales acaballes de 1989,
moment en el qual el treball del doctor Patarroyo es trobava en una situacio
paradoxal. D’una banda, la comunitat internacional li havia demanat la
necessitat d’assajar la SPf66 a Africa, continent on la freqiiencia d’aquesta
malaltia és més elevada. No obstant aixd, no hi havia cap centre que volgués
fer aquest tipus d’estudi amb la SPf66. A I'abril de 1990 investigadors de
I’exércit dels Estats Units van contactar amb el metge colombia. El resultat de
la trobada va ser que Patarroyo va acordar amb aquests investigadors la cessi6
de la vacuna perque els nord-americans la investiguessin i poguessin conti-
nuar els assaigs que Patarroyo, per la seva banda, tenia en una via morta.
Resultat d’aquesta entesa va ser que els nord-americans van acabar manufac-
turant una nova vacuna, semblant a la SPf66 colombiana.

Poc després del contacte amb els nord-americans, el mes de juny de 1990,
el Dr. Patarroyo coneix el Dr. Pedro Alonso en un congrés a Ciutat de Mexic.
El segon li va oferir la possibilitat d’assajar la vacuna colombiana al centre que
el Medical Research Council (MRC) té a Gambia, on Alonso estava realitzant
el seu doctorat en epidemiologia de la malaria. Tot i que I"assaig mai es va
arribar a fer, el contacte dels dos investigadors va donar lloc a una estreta
col-laboracié colombiano-espanyola que avui continua. Mitjancant aquesta
alianga, el Dr. Patarroyo dirigeix la recerca basica des de I'Institut d’'Immuno-
logia de Bogota, mentre que I'epidemioleg espanyol dirigeix els assaigs de la
vacuna a Hispanoamerica i a Africa.

El maig de 1995 Patarroyo va fer la donacié de la vacuna SPf66 a I'OMS
perque fos distribuida sense costos als paisos on es pateix la malaltia. En aquell
moment, els assaigs en fase 11l demostraven que la vacuna protegia contra la
malaltia a Hispanoamerica i a Africa.

Eljuny del mateix any la revista Parasite Inmunology publicava els resultats
d’un assaig fet a Gambia amb la vacuna manufacturada als Estats Units on es
pretenia establir la immunogenicitat d’aquesta versio de la SPf66. Segons
aquest estudi, laimmunogenicitat d’aquesta vacuna era molt menor que la que
oferia la fabricada a Colombia.

Un any i tres mesos després, el setembre de 1996, es feia public I'assaig de
la vacuna SPf66 nord-americana i es tractava d’establir la proteccié que oferia
contra la malaltia. L’assaig, que es va fer a Tailandiaiel va dirigir I'exercit dels
Estats Units, es va donar a coneixer a I’opinid ptiblica a través de la revista The
Lancet que, a més de publicar-ne el treball, va dedicar-li I'editorial i una nota
de premsa.



PRIMERA PONENCIA 91
L/\ REVISTA CIENTIFICA

La nota de premsa

El 12 de setembre The Lancet va fer arribar als mitjans de comunicacié un
comunicat de premsa titulat «La prometedora vacuna de la malaria fallaen un
assaig fet a Asia».

La nota de premsa assegurava que, en dos assaigs anteriors, la vacuna del
Dr. Patarroyo havia tingut resultats encoratjadors, mentre que en el tercer, el
que es va fer a Gambia, es va establir que la vacuna no oferia proteccié davant
la infeccio. L'escrit afegia que no hi havia justificacid per continuar fent més
assaigs amb la vacuna. La nota es feia resso del que deia The Lancet en el seu
editorial: que era necessari impulsar programes dutilitzacié d’insecticida per
impregnar les mosquiteres i les llacunes on prolifera el mosquit que transmet
el parasit de la malaria, com també millorar-ne els tractaments farmacologics.

L’editorial

A diferencia d’allo que suposava la mateixa revista en la seva nota de
premsa (orientada als periodistes), en l'editorial en cap moment s’indicava
que s’haguessin d’abandonar els assaigs de la SPf66. No només aixo. L’edito-
rial recollia la informacio segons la qual «a principis d’aquest any, Cochrane
Collaboration ha fet una analisi de cinc assaigs de la SPf66, la vacuna associada
al treball pioner del doctor Patarroyo, que va concloure que, pel primer
episodi clinic de malaria, la vacuna va ser eficag en un 27 per cent (99% CI
13-38%)». Esadir, que, en aquest escrit, The Lancet reconeixia que, pel cap baix,
hi havia hagut cinc assaigs on la vacuna SPf66 havia demostrat que oferia una
proteccio parcial contra la malaltia. A la nota de premsa, en canvi, feia referen-
cia només a dos assaigs. En cap cas, pero, I’editorial feia esment que els resultats
de l'assaig de Tailandia corresponien a la vacuna SPf66 manufacturada als
Estats Units, i no pas a la vacuna colombiana que era molt més immunogenica.

ELs MITJANS DE COMUNICACIO

Els dies segtients els mitjans de comunicaci6 van fer-se resso de la noticia
del resultat de l’assaig. La informacié que en cada mitja es va donar a I’anunci
de The Lancet i de I'’exércit nord-america va ser molt diferent en funcio de les
fonts que es van fer servir a cada diari per elaborar la noticia.

El Periodico de Cataluria

L’article del divendres 14 de setembre del periodista cientific Luis Angel
Fernandez Hermana titulava a tota pagina «Els EUA ataquen la vacuna de
Patarroyo». L’article recollia que «I’inusual de I’article cientific que es publi-
cara dema passat a Londres és la recomanacié que no es segueixin els assaigs



92 QUINZE CONGRES DE METGES | BIOLEGS DE LLENGUA CATALANA

amb la vacuna desenvolupada pel cientific colombia Manuel Patarroyo».
D’altra banda, I'article assegurava que a finals de 1995 «I'ONU va enviar una
carta a l'investigador espanyol Alonso, que dirigeix I’assaig amb la vacuna de
Patarroyo que s’esta realitzant actualment a Tanzania, en la qual alentia i
donava suport a la continuacié d’aquest estudi». Per acabar, I'escrit recollia
declaracions del cientific colombia en les quals assenyalava que la vacuna que
varen utilitzar els Estats Units a Tailandia va ser formulada i embotellada als
Estats Units. Luis Angel Ferndndez Hermana va ser I'tinic periodista que
aquell mateix dia va aclarirl’origen nord-america de la vacuna assajada.

El Pafis

Aquest diari va publicar dos articles de tota una pagina sobre el resultat de
I’assaig tailandes.

El divendres 13 de setembre, un article realitzat per la redaccio del rotatiu
aMadrid titulava «Fracas de la vacuna de Patarroyo contra la malaria al darrer
assaig». L'article recollia les informacions exposades en el comunicat de
premsa de The Lancet abans esmentades: que la vacuna havia mostrat eficacia
en dos assaigs anteriors. Evidenment, tampoc feia referencia a I'estudi de
Cochrane Collaboration o al fet que a Tailandia s"havia assajat la vacuna SPf66
manufacturada als Estats Units.

El dia segiient, aquest diari va publicar I'article «Patarroyo diu que ell no
va controlar la vacuna contra la malaria utilitzada a Tailandia», que estava
signat per la redactora especialitzada en ciencia, Malen Ruiz de Elvira. La
periodista feia referéncia al treball publicat a Parasite Immunology el juny de
1995, del qual es desprenia que, en un assaig a Gambia, la capacitat de
provocar resposta del sistema immunolitari havia estat molt menor en la
vacuna nord-americana que en la colombiana.

La Vanguardia

El mateix dissabte, 14 de setembre, el rotatiu barceloni titulava un article
«La vacuna contra la malaria fracassa en un assaig a Tailandia». A Iigual de
I'article del dia anterior de El Pafs, La Vanguardia recollia la informacio
exposada en el comunicat de premsa de The Lancet, segons la qual la vacuna
havia mostrat eficacia en dos assaigs anteriors, mentre que en el tercer la
vacuna no oferia cap proteccié contra la infeccié. En cap cas feia referencia al
fet que la vacuna assajada era la SPf66 manufacturada als Estats Units. Tampoc
esmentava l’estudi de Cochrane Collaboration.

EL paPER DE L’OMS

La seu de ’'OMS a Ginebra no va fer ptiblic cap comunicat de premsa sobre
el resultat de la vacuna. Tot i aixd, si que van fer-se publiques algunes
informacions al voltant de "assaig.



PRIMERA PONENCIA 93

Comunicat de I'agéncia EFE

El 18 de setembre, sis dies després d’haver-se fet public el resultat de
I’assaig, una nota de la agencia EFE procedent de Ginebra es feia resso de les
declaracions d’un «expert de I'OMS», Howard Engers, que €s el responsable
de Tropical Disease Research de I’organitzacié. Al comunicat, Engers reconei-
xia sentir-se «decebut» pels resultats. «El doctor Engers —assegurava el
comunicat de EFE— no va renegar completament de la vacuna colombiana,
siné que va matisar que els seus resultats havien estat fins aleshores “mode-
rats” i molt menys prometedors que els esperats durantla seva presentacio dos
anys abans». El mateix responsable del TDR de 'OMS va assegurar que, «a
partir d’ara aquest departament dirigira els treballs cap a la recerca d’una
vacuna alternativa».

Aquest alt responsable de I'OMS «va oblidar» que la vacuna assajada era la
nord-americana i que hi havia I’estudi de Cochrane Collaboration.

Comunicat de I’Organitzacio Panamericana de la Salut (OPS)

El dissabte 21 de setembre I’'OPS va fer «public» un comunicat en el qual
explicava quina era la posici6 de la delegacio regional de 'OMS «en relacié a
la vacuna contra la malaria». El comunicat comengava declarant que «tant
I’OPS com I'OMS, a través del programa TDR, han donat suport i continuaran
fent-ho, al treball pioner del Dr. Manuel Patarroyo en el desenvolupament i
I'avaluacié de productes immunoprofilatics contra malalties infeccioses».
Aixi mateix, la nota de premsa reconeixia que «els resultats negatius, demos-
trant no proteccio, observats perl’equip del WRAIR a Tailandia, que coincidei-
xen amb els resultats obtinguts en nadons a Gambia, poden ser resultat de
diversos factors». Entre ells, es feia referencia a les «condicions de manufactu-
ra de la vacuna (a I'estudi de Tailandia conduit pel WRAIR, es va utilitzar la
vacuna fabricada als Estats Units)». A més, lanota reconeix que «el conflicte que
aparentment es va establir en aquest cas és tipic de cientifics que treballen en
una area d’alta competitivitat cientifica i de prestigi academic, i ha estat alimen-
tat per una limitada comprensio cientifica de la premsa no especialitzada».

CONCLUSIONS

Es destaca un desinteres per part de The Lancet a aclarir en quin moment del
seu desenvolupament es trobava la vacuna SPf66 colombiana quan va tenir
llocl’assaig a Tailandia, com també el fet que es tractava d’una vacuna diferent
a la colombiana.

Respecte als diaris, els periodistes no especialitzats van elaborar la noticia
a partir de la nota de premsa de The Lancet. Es a dir, van seguir el criteri segons
el qual aquesta és una revista de referéncia i és, per tant, una font autoritzada
i amb credibilitat. D’altra banda, els redactors cientifics d’aquests mitjans, els



94 QUINZE CONGRES DE METGES | BIOLEGS D€ LLENGUA CATALANA

que van elaborar els articles més esclaridors i que aportaven dades més
rigoroses sobre I’esdeveniment, van contrastar la informacio que oferia la
revista de referencia.

Pel que fa al paper de I'OMS, queden en evidencia les contradiccions al si
d’aquesta organitzacié, si més no entre la valoracié que es fa de l'assaig de
Tailandia entre el TDR i I'OPS. A més, és criticable que, des de la seu de
I'Organitzacié a Ginebra, no es fes cap comunicat de premsa al voltant de
I'assaig, o cap presa de posicié arran de la polemica generada, ja que es parlava
d’una vacuna de la qual I'OMS és propietaria.



